3…2..1. začínam-e !

Je štvrtok ráno. Druhý apríl. Sneží.

Premýšľam a robím si zápis zo včerajšieho stretnutia. Pred týždňom som sa rozhodla definitívne Bratislavu zavesiť na klinec a zatĺcť nový v Trenčíne. Plná ideálov, vlastnej tvorby a očakávaní vyrážam. Kde začať? Na úrade práce (kde sa mimochodom budem od marca pravidelne hlásiť ) mi pani Supeková odporučí obrátiť sa s mojimi víziami na mesto. Hovorím si, žeby to bolo až také jednoduché? Dohodla som si stretnutie s Mgr. Činčárovou. Pracovníčka útvaru sociálnych vecí mesta Trenčín mi promptne odpovedá a padá termín stretnutia. Spokojne si lebedím a usmievam sa u babiny na gauči. Príde však streda a ja začínam čeliť realite.

Vchádzam do rokmi overenej “kancelárie” v Sobášnej sieni mesta Trenčín. Pracovníčka si ma pamätá. Podáva mi ruku a ja spúšťam dôvod mojej návštevy. Pripravila som si otázky, začala robiť prvotnú analýzu. KPU_TN

Veľmi ma zaujíma aká je situácia so sociálnymi službami pre mladých v Trenčíne. Či funguje prepojenie medzi jednotlivými službami pomyselná záchranná sieť- prípadne či vnímajú nejakú dieru v systéme, ktorú treba vyplniť. Proste a jednoducho ma zaujímalo, aká je kvalita života mladých ľudí v našom meste. Nestihla som však použiť ani polovicu poznámok. Vzápätí ma zastavuje a vysvetľuje situáciu. Mesto je zadĺžené a … Ďalej asi nemusím pokračovať. Pýta sa ma či myslím problémovú mládež a okamžite ma odkazuje na orgán sociálno právnej ochrany detí a kuratelu. Vravím nie, myslím mládež- mladých ľudí do 26 rokov žijúcich v Trenčíne. Poukazuje na ich kompetencie- Nepozná žiadne organizácie, ktoré by sa priamo venovali mládeži. Až na centrum voľného času. Žiadne štatistiky, nerobí sa mapovanie miest, kde sa mladí najviac stretávajú. Nič. Mesto ide na šetriaci režim. Nie sú financie ani priestory. Ich oddelenie momentálne pracuje so seniormi. Primárne zabezpečujú umiestnenie seniorov do DSSiek a príspevkový systém. Tu cesta nevedie. S poďakovaním vyťahujem telefón a gúglim úradné hodiny SPODky. Koľko šťastia. Dnes sú tam do 17:00.

Volám sestre a po ceste ju vyzdvihujem so slovami ideš so mnou.  Bez ohlásenia vstupujeme na chodbu oddelenia. Netuším za kým ísť. Čítame menovky pracovníčok na dverách kancelárií a dúfam, že ma osvieti. Chodba je neustále plná ruchu, behajúcich ľudí s papiermi, z miestností počuť zvoniť telefóny. Kontrast k tomu, čo som videla na sociálnom útvare pred pár minútami. Budíme pozornosť u jednej z pracovníčok. S otázkou koho hľadáme kokcem odpoveď. Zvoní jej telefón a vchádza do kancelárie, kričí “no poďte ďaleeej”.

Vchádzame, sadáme si. Premýšľam ako začať, kým pracovníčka telefonuje. Opäť spúšťam moju už pripravenú reč. Mali sme tú česť sedieť u vedúcej oddelenia. Teším sa. Venovala nám niekoľko pár minút, aby nám vysvetlila situáciu. Úplne nechápala prečo nás z mesta poslali k nej. Keďže oni robia až sekundárnu prevenciu. Reagujú na podnety a problémy, ktoré už reálne existujú. Ja však mám záujem o ten prvotný krok. Predchádzať vzniku krízových situácií v živote mladých ľudí a pomôcť im v nepriaznivej životnej situácií. Ukázať im alternatívu, objaviť ich talent. Podpora, dôvera v ich silu, vypočutie ich hlasu v dnešnej spoločnosti by malo byť kľúčovým. Primárnu prevenciu v Trenčíne nikto nerobí. Dáva mi tipy na terénne tímy sociálnych pracovníkov, ktoré sú však dočasné, vytvorené projektom.

DSC_1078Oblastne ma smeruje na sídlisko Juh (najväčšie sídlisko v Trenčíne). Okrem iného existuje aj Krajské centrum voľného času a tak isto aj VÚC by mala mať viac informácií spomína si pracovníčka. No čo, mohla nás aj vyhodiť a neriešiť moje utopistické myšlienky. Fakt som nečakala, že bude niekto ochotný v jej pozícií  počúvať a niečo málo aj poradiť. Loptička je na mojej strane, odchádzame so slovami ešte sa vidíme, čo pracovníčku trošku prekvapilo.

Výsledok: Počet krízových centier (pre rodiny s deťmi) v meste Trenčín 0. Počet krízových centier pre deti a mládež v meste Trenčín 0. Počet nízkoprahových programov pre deti a mládež v meste Trenčín 0. Počet terénnych soc. pracovníkov venujúcich sa mladým v meste Trenčín 0. Počet komunitných centier v meste Trenčín 0. Počet organizácií venujúcich sa deťom a mladým ľuďom v meste Trenčín- nezistiteľný. Aktuálne potreby mladých ľudí a ich kvalita života v Trenčíne, štatistika neexistuje.Počet obyvateľov cca 56 000…

                                                                                                … Hopefully, better days are coming —>

Leave a Reply

