O tom, ako haky-baky v zošite zlepšia vašu pamäť a schopnosť sústrediť sa

Moje výtvarné prvotiny siahajú do čias detstva. Vzorom a učiteľom bola mamina.  Keď sme sedeli v obývačke a chcela ma potešiť, kreslila jednoduché postavičky na papier (mne pripomínali korok s očami a úsmevom). Hovorí im Štoplík a špagetka. BIMG_20140910_180521oli jemne farebné, sem tam veselé, občas smutné, nikdy neboli rovnaké a stavím sa, že každému z vás by evokovali niečo iné. Nemali tvar človeka, ani zvieraťa, ani rozprávkovej postavičky z Disney sveta. Pre mňa boli proste korkové.

Nevedome, po ukončení základky (keď už od nás nevyžadovali obkreslovať podľa makety a otláčať maľované listy na výtvarnej) som začala kresliť po laviciach a zošitoch nie príliš identifikovateľné postavičky. Mojím spolubojovníkom v triede sa výtvarné kúsky páčili natoľko, že som ich pár nakreslila aj pomimo zošita a darovala, akoby to bolo dielo od Van Gogha. V mojich očiach to boli stále čarbaničky, až kým som nedospela. Až teraz vnímam ich opodstatnenie, keď chcem občas vypnúť z reality do iného sveta. Ventilovať emócie, alebo len tak premýšľať prostredníctvom kresby.

Výskumy ukazujú, že práve spomínané haky-baky pomáhajú ľuďom zostať v stave sústredenosti, uchopovať tak nové koncepty a ponechať si získané informácie. Dovolila som si preložiť opäť jeden z článkov, ktorý mám pripnutý v záložkách “kreatívne časy”.

Dlhodobo vyradené z hry ako strata času–> čmáranice ( EN doodle) získavajú nový rešpekt.

Súčasné výskumy v neurovede, psychológií a dizajne ukazujú, že kreslenie čarbaníc môže pomôcť ľuďom sústrediť sa, uchopovať tak nové koncepty a ponechať si získané informácie. Prázdna strana na papieri tak slúži DSC_1122ako rozšírené “ihrisko” pre náš mozog. Umožňuje ľuďom prepracovať a vylepšovať ich kreatívne myšlienky a nápady.

Haky-baky sú spontánne značky, ktoré môžu mať akúkoľvek podobu. Od abstraktných vzorov a návrhov až po obrázky predmetov, krajiniek, ľudí a tvárí. Niektorí ľudia čmárajú tak, že obkresľujú slová alebo písmená. Avšak písanie poznámok sa za čarbanice nepovažuje.

“Je to nástroj myslenia” hovorí Sunni Brown, z Austin štát Texas, autorka novej knihy, “The Doodle Revolution.” Môže to ovplyvňovať spôsoby, akými spracovávame informácie a riešime problémy,  spomína.

Čmáranie na mítingoch a prednáškach pomáha zmierniť napätie pre Samanthu Wilson, stredoškolskú učiteľku a postgraduálnu študentku z Southborough, Massachusetts. Kreslenie kľukatých vzorov, ktoré veľmi jednotvárne, rolovacie a organické,v pásikových blokoch a špirálach, červeným a modrým perom na papier, tiež potlačuje nudu, hovorí.

Vyzerá to tak, ako by som lietala v oblakoch, ale v skutočnosti navzájom spájam myšlienky, zjednocujem moje vlastné nápady, hovorí Wilson. Práve čmáranie jej pomohlo dospieť k školskej téme kurzu, ktorý práve navštevuje.

Vedci sa v minulosti domnievali, že spomínané haky-baky poskytujú “okno” do duše čmárateľa, avšak táto myšlienka nebola podložená priamo výskumom, hovoria štúdie Lancet z roku 2011, (lekársky časopis). Niektorí výskumníci podozrievajú čmáranie za spôsob, ktorý pomáha mozgu zostať aktívnym.  Podmanením tzv. “zlyhávajúcich sietí”, oblastí ktoré udržiavajú základnú líniu činnosti v kôre mozgovej, keď chýbajú vonkajšie podnety, hovoria štúdie Lancet.  Ľudia, ktorí boli posmelení do čarbania si pri počúvaní DSC_1124zoznamu mien osôb, boli schopní zapamätať o 29% viac informácií v následne nečakanom  kvíze, tvrdí štúdia Aplikovanej kognitívnej psychológie 2009.

Jessi Prinz kreslí ľudské hlavy, ktoré mu pomáhajú sústrediť sa počas prednášok a prejavov na konferenciách, ktoré navštevuje. Hlava obvykle znázorňuje “niečo, čo sa práve v okolí deje- zviera na vrchu alebo niečo čo vychádza z vnútra” hovorí Dr. Prinz, významný profesor City University of New York Graduate Center. Keď sa profesor neskôr spätne vráti k čmáraniciam, “môžem z nich rekonštruovať veľa, na základe toho, čo som počul na prednáškach”. Porovnáva to k pohľadniciam. Cestovateľ môže zabudnúť na podrobnosti z výletu, “ale keď sa pozrie na tú pohľadnicu, množstvo vecí, ktoré v nej nie sú vyobrazené sa vrátia spät”.

Dievčina Brown spomína, že práve čmáranie poskytuje ľuďom alternatívnu cestu vzdelávania. Obsahom jej profesionálnej kariéry je organizovanie školení pre firemných manažérov. Učí ich “prerozprávať” nápady a predstavy do skíc a kresieb s cieľom stimulovať myšlienky a zdokonaliť komunikáciu.

Michiko Maruyama študentka medicíny hovorí, že si počas hodiny zapisuje kľúčové slová a neskôr si k nim kreslí “čarbanice dňa”, ktoré spájajú to, čo sa v ten deň naučila. Dievčina Maruyama, ktorá chodí na University of British Columbia vo Vancouveri hovorí, že si tak vypĺňa medzery vo svojDSC_0384om chápaní, zatiaľ čo  kreslí obrázky žalúdočných sekrétov, brušnú herniu a iné predmety štúdia. Nerozumiem tomu, až kým si to nenakreslím. Premýšľam nad tým, ako sa to všetko spolu spája. Zisťuje čo vie a čomu ešte nerozumie. Keď na týždeň prestala s kreslením, jej známky v škole sa zhoršili.

Vzhľad čarbaníc aktivizuje nápady na zlepšovanie, podľa štúdie z roku 2014 od Gabriela Goldschmidtprofesora architektúry vo výslužbe a výskumníka vyučovacích techník dizajnu v jednej osobe. Haky-baky mobilizujú dialóg medzi mysľou a rukou držiac ceruzku s očami, ktoré vnímajú stopy na papieri,hovorí. Štúdia pojednáva o študentovi architektúry, ktorý sa zasekol v jeho úsilí navrhnúť novú materskú škôlku. Začal kresliť svoje obvyklé čmáraničky, v ktorých našiel potešenie- písanie podpisu znovu a znovu. Študent čoskoro začal vidieť medzi písmenami čarbaníc náčrt rozloženia  materskej školy na tri aktívne zóny. Postupne kreslil väčšie verzie, z ktorých sa nakoniec stali architektonické skeče, ako uvádza štúdia.

Doodle čarbaničky tak isto vyjadrujú emócie príliš zložitých slov. 10 ľudí, ktorí si radi čmárajú bolo vybraných do 4 týždennej štúdie výskumnými pracovníkmi, aby zdieľali svoje sketche na sociálnych sieťach. Všetci používali digitálne perá a telefóny s bluetooth pripojením.  Väčšina z účastníkov pokusu vyjadrila svoje zložitejšie emócie prostredníctvom kresby. Tieto emócie by inak nezdielali cez písomné príspevky alebo kresby, ako hovorí štúdia prezentovaná v roku 2011 na konferencii v Štokholme s názvom Interakcia človeka s počítačom.

Akýsi 37-ročný učiteľ, otec novonarodeného dieťaťa, nakreslil rozstrapkane vyzerajúci mozog, aby sprostredkoval pocit, ktorý sa ho zmocnil. 27-ročná študentka postgraduálneho štúdia kreslila týčiaci obelisk črtajúci sa nad detskou postavou, vyjadrila tlak, ktorý cítila s blížiaceho sa termínu odovzdania papierov, podľa štúdie, ktorá bola vedená Lisou Cowan, ktorá získala titul Ph.D. v oblasti počítačovej vedy na University of California v San Diegu a teraz pracuje ako vývojárka softvéru v Mammoth Lakes v Kalifornii.

Možnosť čmárania si zmenil spôsob, akým ľudia vyjadrujú svoje pocity,” hovorí Nadir Weibel, výskumný asistent, profesor počítačových vied na UCSD a spoluautor štúdie. Ich obrázky komunikujú viac než len text alebo obyčajné fotografie. Boli viac ako osobné, viac dôveryhodné“.

Čmáranie nefunguje v rámci všetkých oblastíDSC_1123. Ľudia, ktorí boli požiadaní, o to aby pozorovali a zapamätali si kolekciu snímok značne bojovali s touto úlohou, ak ešte v ten istý čas museli čarbať, podľa štúdie zverejnenej v roku 2012 na University of British Columbia. Pravdepodobný dôvod: Schopnosť autora čmáranice vizuálne spracovávať bola rozdelená medzi dve vizuálne úlohy”, hovorí štúdia autorky Elaine Chan, bývalej študentky psychológie, v súčastnosti výskumná pracovníčka vo Vancouverskej detskej nemocnici. Inak povedané, keď si kreslíte a iná úloha využíva rovnaké poznávacie cesty, vznikajú dopravné zápchy,” hovorí pani Brown.

Takže vážení pedagógovia, neberte nám tie pokreslené lavice a nezahadzujte papiere do koša. My “len” premýšľame INAK.

Originálny text článku nájdete  TU.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s